Som finansieringsvirksomhet har vi et medansvar for å bekjempe økonomisk kriminalitet i samfunnet. Det innebærer at vi må god kjennskap til og forstå våre kunder og deres handlinger. Vi må derfor kjenne deg som person godt, men også ditt mål med å etablere et kundeforhold hos oss og din forventede bruk av våre tjenester.
Vi er forpliktet til å innhente diverse opplysninger om deg og din formue. Derfor vil vi spørre etter opplysninger og dokumenter som f.eks. kopi av pass, førerkort, lønnsslipper, leiekontrakter, kjøpekontrakter mv. og stille deg en rekke spørsmål om hvordan du har anskaffet din formue.
Når vi stiller spørsmålene, er det ikke fordi vi mistenker deg for noe. Vi er, som tidligere beskrevet, imidlertid pålagt å ha god kjennskap til alle våre kunder og deres atferd, slik at vi kan reagere hvis det er noe som ikke stemmer overens med våre kunders vanlige handlingsatferd. Vi har full forståelse for at det kan virke grenseoverskridende å måtte be deg om slike personlige opplysninger, men informasjonen behandles konfidensielt og er et viktig bidrag i vår felles innsats mot økonomisk kriminalitet.
Lovreguleringen som omhandler våre forpliktelser beskrevet ovenfor, finnes i hvitvaskingsloven, som nettopp fastslår at vi skal god kunnskap om våre kunder og deres adferd samt spørre om kundenes økonomiske atferd og behov.
Ofte stilte spørsmål
Vi har som finansieringsvirksomhet søkelys på å bekjempe økonomisk kriminalitet. Det kan vi kun gjøre hvis vi kjenner våre kunder og deres atferd. Derfor er vi nødt til fortløpende å kontakte våre kunder for å få nye opplysninger og dokumenter samt for å sikre at opplysningene er korrekte og oppdaterte.
Ja, det er nødvendig at du besvarer våre spørsmål og sender oss dokumentasjonen vi etterspør. Det vil gi oss de beste forutsetningene for å ta vare på våre kunder og å styrke innsatsen mot økonomisk kriminalitet.
Vi forstår godt at det kan virke litt voldsomt at du skal sende slike opplysninger når det dreier seg om små beløp. Vår forpliktelse om å ha god kundekjennskap er imidlertid uavhengig av beløpets størrelse, og vi er derfor nødt til å be om opplysningene uansett om beløpet er stort eller lite.
Vi må sikre at våre opplysninger er oppdaterte og korrekte, og vi vil derfor jevnlig kontakte våre kunder for å sikre at vi har de riktige opplysningene.
Vi behandler alltid dine opplysninger konfidensielt. Du kan lese mer om hvordan vi behandler personopplysninger ved å trykke på denne lenken.
Nei, vi mistenker deg ikke for noe. For at vi skal kunne reagere hvis noe uventet skjer, må vi imidlertid kjenne godt til våre kunder og deres vanlige atferdsmønstre. På den måten kan vi reagere raskt og effektivt hvis noe uvanlig skjer.
Ja, alle finansieringsvirksomheter og banker er underlagt det samme regelverket. Alle finansieringsinstitusjoner er derfor forpliktet til å stille spørsmål til sine kunder om deres personlige økonomiske forhold, om deres økonomi mv.
Vi har alle et ansvar for å bekjempe økonomisk kriminalitet, og det innebærer en felles innsats fra både oss og våre kunder. Vi har derfor en forventning om at kundene våre også ønsker å bidra til bekjempelsen av økonomisk kriminalitet ved å besvare våre spørsmål og sende inn dokumentasjonen.
Innsatsen mot økonomisk kriminalitet vektlegges svært høyt, og hvis du ikke besvarer våre henvendelser, kan det derfor ha betydning for ditt fremtidige samarbeid med oss.